פולמוס החתונה • "להתחתן מאוחר זה חלק מסדרי הישיבה"

ישי סולי 5 Comment on פולמוס החתונה • "להתחתן מאוחר זה חלק מסדרי הישיבה"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הפולמוס בציבור החרדי שהתחולל בעקבות סילוקו מהישיבה של בחור שהעז להתארס לפני הגיל המקובל בישיבה, והמשיך בפרסומיהם של מכתבי גדולי הדור התומכים דווקא בחתונה מוקדמת, שלח אותנו אל הישיבות הליטאיות בדווקא, כדי לברר, אחת ולתמיד, מהי ההשקפה המנחה את בקשתם של צוות הישיבה מן הבחורים שלא להתארס לפני הגיעם לגיל עשרים ואחת לפחות??!

"בן שמונה עשרה לחופה", נכתב בפרקי אבות.

דומה, כי המלצת המשנה הזו משפיעה רק על החסידים שבעמנו. בשאר הישיבות, המונחות בהנהגה ליטאית כמו גם ספרדית, אין דעתם של ראשי הישיבה נוחה מבחורים היוצאים לשידוכים לפני שהם מגיעים לגיל 21 לפחות.

אמנם, במכתבו של מרן הגר"ח קנייבסקי, וגדולי דור אחרים, ניתן להבין כי המגמה השתנתה היום, וההמלצה היא לחזור ולשמוע לדברי חז"ל.

אבל ברוב הישיבות הליטאיות, עדיין ההנהגה אחרת.

גורם המקורב לאחד מראשי הישיבות הידועות בירושלים, ציטט את השגור על פי הרב, "כאשר בחור נכנס לישיבה גדולה מסוימת, הוא יודע במפורש, שזהו אחד מסדרי הישיבה! חלק מההנהגות עליהן צריך לשמור. לדבר הזה יש כמה וכמה סיבות, והגדולה שבהן, היא, שלאחר שנים של עמל, אנחנו מעוניינים שהפירות, עליהם עמלנו שנים, ייהנו את הישיבה כולה. הבחורים הגדולים- הטובים והמובילים- שדרתה של הישיבה ולוזה, יתנו וישפיעו.

"בדור שלנו, כאשר קשיי הפרנסה והדיור כל כך גדולים", אומר ר"מ מפורסם אחר בירושלים, "ניתן להבין מדוע אנחנו מעוניינים שהבחור יתחזק ככל הניתן לקראת הנישואין. שימלא את כרסו בש"ס ובפוסקים כל עוד אין אבני ריחיים על צווארו".

האם וכיצד ישפיע המקרה האחרון שקרה בישיבה על הבחורים האחרים באותה ישיבה ובישיבות מקבילות?? ימים יגידו.



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    איזה ישיבה מדובר?

  2. 4

    מה? הם חושבים שהם יותר חכמים מחז"ל??? ד' ירחם!!!!
    ואח"כ הם נתקלים בקושי, כי הבחורות הצעירות יותר כבר מתחתנות…..
    מה הם רוצים?? שהם יתחתנו עם בחורות מבוגרות שכבר סיימו את הסמינר לפני שנה לפחות, ואין מי שמכוון ומנחה מקרוב כמו בשנות הסמינר???
    למה יש עיוות בתוך הציבור שלנו????

  3. 3

    ההבדל ברור. לעומת גדולי התורה שרוצים את תועלת כלל ישראל, וסוברים שכיום אכשר דרא, ואין מניעה להתחתן צעירים, ובודאי שאין לסלק את המעוניין בכך. אותו ראש ישיבה דואג אך ורק לישיבה שלו, כמו שהוא עצמו אומר "אנחנו מעוניינים שהפירות, עליהם עמלנו שנים, ייהנו את הישיבה כולה. הבחורים הגדולים- הטובים והמובילים- שדרתה של הישיבה ולוזה, יתנו וישפיעו". אז נכון שיש גם מי שמכבס את הצהרותיו בנוסח "ניתן להבין מדוע אנחנו מעוניינים שהבחור יתחזק ככל הניתן לקראת הנישואין. שימלא את כרסו בש"ס ובפוסקים כל עוד אין אבני ריחיים על צווארו" רבותי ראשי הישיבות ! ממה נפשך אתם טועים (ואכ"מ וד"ל), ואם אתם צודקים, אז אולי תלכו קצת יותר ותאסרו עליהם להתחתן עד גיל 24 ?, ובכלל, הבחורים היקרים הם לא נכס פרטי שלכם, וכל זמן שהם לומדים ומתפללים כסדרי הישיבה ולא עוברים על סעיף אחד בשו"ע, אל לכם לפגוע בהם.

  4. 2

    דברי הגורם המקורב, נשמעים הזויים תפקיד האדם בעולם הוא לשמוע בקול ד' ואם ההלכה קובעת כי יש להקדים את החתונה הרצון "שלאחר שעמלנו עליהם ייהנו את הישיבה" אינו שיקול כלל כמובן והוא שיקול אגואיסטי ביסודו. משא"כ דברי הר"מ שאומר "שכיום הצורך הרוחני של הבחור להתחתן מאוחר" הוא דבר שאפשר לקבל וכמובן גם אפשר להתווכח.

  5. 1

    הגיע הזמן להבין ש2 צדדים למטבע
    מצד אחד בחור שמתחתן צעיר ונמצא בישיבה זה ודאי משפיע על החברים, נושאי שיחה משתנים והוא לא בתוך הלימוד אותו דבר מובן שזה גם פותח את הנושא לחבריו
    מצד שני חתונה בגיל צעיר יותר מתאימה לבחורים מסוימים …
    בקיצור יש טעם בזה ובזה שני הצדדים צודקים

    ואל תדאגו עדיין ישאר על מה לריב